Eldklotet i Gävleborg

Eldklotet är en gala i Gävleborgs län som inträffar varje april med avsikten att hylla och uppmuntra företagande i regionen. Galan är den största i Gävleborg och ägde 2016 rum i Höghammarshallen som ligger i Bollnäs. Priserna som delas ut på galan är tänkt att fylla en funktion som motiverande och uppmuntrande till de andra entreprenörerna att sikta högre. Galan agerar också som en deltävling för ’Årets företagare’ i Sverige. För att vara med i ’Årets företagare’ ska man äga och driva sitt företag, uppvisa gott ledarskap och vara en förebild för sina anställda. Man bör också ha visat sig vara extra kreativ samt att företaget i sig ska ha visat sig ekonomiskt framgångsrikt och vara utan betalningsanmärkningar.

Videoklippet nedan är hämtat från 2015 års gala och nomineringarna i Gävle.

Gävleborg

Gävleborg har cirka 280 000 invånare och är en av tolv regioner i Sverige som fått utvecklingsbidrag för att regionen ska arbeta aktivt med att utveckla affärsidéer. Regionen satsar också stort på näringslivet genom att satsa på att bygga ökade nätverk mellan företagen och den offentliga sektorn. Detta har lett till väldigt bra resultat och 2016 gick regionen plus 180 miljoner vilket var 97 miljoner mer än budgeten.

Tidigare vinnare

2016 vann Joel Svensson årets företagare inom regionen med företaget ’Partykungen’ som är en affär där man kan köpa eller beställa kostymer och partytillbehör osv. Juryns nominering löd ”En god ambassadör för både sin stad och sitt län, en företagare som skapar jobb och som dessutom inspirerar andra företagare. 2014 var han hela landets unga företagarpris, i år är Joel Svensson Gävleborgs egen företagarkung!”. Juryn bestod 2016 av Marita Forsell, Per Bill och Eva Cooper.

I Eldklotet delas också pris ut till ”Årets företagare” för årets bästa företagare i respektive kommun i regionen. Under galan delas också specifika utmärkelser ut, så som ”Hälsinglands entreprenör”, ”Årets tillväxtföretag”, ”Mittmedias pris” och ”Årets marknadsförare”.

Eldklotets roll i näringslivet

Eldklotet har som roll att uppmuntra det lokala företags livet i Gävleborg samt att uppmuntra sociala företag som en del av lokalsamhället. Just därför arbetar region Gävleborg med just att utveckla sociala företag med hållbara affärsidéer. Region Gävleborg har ett handlingsdokument, RUS, som innehåller en utvecklingsplan för regionen år 2013–2020. RUS syftar på att uppnå regional utveckling och samverkan inom områden som näringsliv, infrastruktur och sysselsättning.

Eldklotet ligger i linje med region Gävleborgs mål att skapa ett starkare näringsliv med utveckling av nätverk. Målen siktar på att göra regionen mer företagsvänligt där event som Eldklotet, där man hyllar personer för deras prestationer, oftast motiveras med en hänvisning till ”samhället”. Det är därför galor som Eldklotet ses som väldigt viktiga för att uppmuntra nyföretagande och satsningar i regionen.

Eldklotet, som många andra företagsgalor, har en nära relation till företagarna som också sysslar med frågor som ligger nära företagare och arbetar för att skapa möjligheter för företagare. De har åtta av deras 260 lokalföreningar i Gävleborg. De arbetar till exempel med att hjälpa nya företag och att annonsera företagsevent. Företagarna arbetar också med att hjälpa ny företagare med frågor så som anställningar och med att allmänt förbättra företagsklimatet på olika nivåer.